RSS

Leven met de seizoenen

17 jul

 

Ik vind het fijn om in een gebied te leven waar verschillende seizoenen zijn, het maakt de natuur  zo divers, het landschap ziet er steeds anders uit. Steeds zijn er andere planten en bomen die groeien, bloeien en vrucht dragen, hun bladeren verliezen of afsterven. Daardoor is niet alleen de aanblik van de natuur gevarieerd maar ook wat er op ons menu staat.

Leven met de seizoenen in een stedelijke omgeving is natuurlijk moeilijker dan wanneer je in landelijk gebied woont, waar je de gordijnen maar open hoeft toen om de natuur waar te nemen. Maar onmogelijk is het niet, er valt vaak ook veel te genieten in stadstuintjes en stadsparken. En zelfs op de kleinste balkonnetjes kun je al een en ander laten groeien. Je moet er misschien wat bewuster mee bezig zijn, eens vaker die iets langere weg door het park nemen en bewust om je heen kijken naar alle dingen die veranderen in de natuur.

Daarnaast kan je ook het Jaarwiel gebruiken om je wat bewuster te worden van de seizoenen. Vroeger deelde men het jaar in twee delen het lichte deel en het donkere deel. Van mei tot november was het lichte deel en van november tot mei het donkere deel. Tegenwoordig kennen we vier seizoenen; winter, lente, zomer en herfst. Deze delen kunnen we in nog kleinere perioden verdelen. De periode van ongeveer zes weken die tussen de verschillende jaarfeesten in zitten. In sommige tradities zijn bepaalde jaarfeesten belangrijker dan anderen, maar dat laat ik hier even buiten beschouwing. En ik houd ook met een kleine uitzondering de namen van de feesten aan zoals ik ze gebruik. De uitzondering maak ik voor ‘Imbolc’ omdat de datum het gelijksoortige feest wat ik vier ‘Het feest van de Ploeg’, soms drie weken uit elkaar ligt. Waardoor ik als ik die datum zou aanhouden het jaar niet in gelijkmatige delen zou kunnen verdelen. En wie maalt er om een feestje extra als het winter is en het fijn is de boel even op te vrolijken.

Ik sta dus niet alleen stil bij het jaarfeest, maar ik richt me een hele periode op het thema van het betreffende feest. Zoals dat nu bijvoorbeeld de oogst is. Praktisch gezien houdt dat in, dat ik me in de week na het feest, langzaam los maak van het afgelopen thema en opruim wat ik daarvan wil opruimen en houd wat ik nog verder nodig hebt. Sommige dingen doe ik ook definitief weg als ze hun nut hebben bewezen en het niet langer nodig is er aan vast te houden. Langzamerhand vul ik dat aan, met wat ik nog meer wil gebruiken. Spulletjes uit de natuur, mooie voorwerpen, voedingsmiddelen, maar ook op geestelijk vlak. Ik kijk bijvoorbeeld in deze periode ook naar wat ik kan oogsten op spiritueel gebied of in mijn leven van alle dag. Het is mijn manier om me te verbinden met die specifieke tijd van het jaar. Ik probeer dan ook om zoveel mogelijk in overeenstemming met het seizoen te eten. Voor mij houd het niet op met het vieren van een feest. Ik denk dat deze manier ook een goede manier is voor alle heksen en anders soortige, die alleen werken en niet in de gelegenheid zijn om de jaarfeesten echt te vieren.

Ik deel mijn jaar op deze manier in;

 

Winternachten – van zonsondergang op 31 oktober en 1 november

Midwinterzonnewende (Joel) – begint rond 21 december en duurt 12 nachten, het wordt voorafgegaan door Disirnacht

Imbolc – van zonsondergang op 31 januari en 1 februari

Voorjaarsevening (Ostara) – rond 21 maart

Vanadisnacht – van zonsondergang 30 april en 1 mei

Midzomerzonnewende – rond 21 juni

Oogstfeest – van zonsondergang 31 juli en 1 augustus

Herfstevening – rond 21 september

 
3 reacties

Geplaatst door op 17 juli 2012 in Persoonlijke verhalen

 

Tags: , , , , , ,

3 Reacties op “Leven met de seizoenen

  1. lunadea

    17 juli 2012 at 16:38

    Bijzonder, ik heb van sommige namen die jij voor je jaarfeestvieringen gebruikt nognooit gehoord. Is het iets dat je hebt gevonden en hebt geintegreerd in jouw manier van heksen of heb je dit er zelf van gemaakt.
    Ik vind het in ieder geval heel mooi dat je niet doet wat standaard is, maar wat goed voelt voor jou. Dat is ook waar ik zelf naar streef, hoe ik denk dat goed is. Het is natuurlijk ieder voor zich, wat je goed vind voelen. Als dat kmt uit een boek of van een website zoals er velen zijn, wie ben ik om daar iets over te zeggen.
    Maar het valt op wat je schrijft, omdat het zo anders is als wat je gewoonlijk leest en tegenkomt. Dat intrigeert me.

     
    • Heidh

      17 juli 2012 at 16:54

      Deze namen komen uit het Germaans heidendom, ook wel Asatru of de Noordse Traditie genoemd. Omdat ik me daar hoofdzakelijk op richt gebruik ik deze namen. Ik heb in mijn schema om het jaar in stukjes te delen, dan wel Imbolc gebruikt al gebruik ik dat alleen maar als gelegenheid om een extra keer pannenkoeken te eten 🙂 Omdat het Feest van de Ploeg later in februari plaats vind gebruik ik het niet voor de indeling. En dan hebben we ook nog in januari het Donarblot en afgelopen jaar heb ik zelfs ook nog een Lokiblot in april gevierd.

       
  2. Cecillia

    18 juli 2012 at 09:10

    Interessant… En je hebt gelijk, altijd plek voor een extra feestje 😉

     

Plaats een reactie